2009-04-19

Dessa jävla räkningar...

Den totala summan på räkningar denna månad är skyhög, det är några extra räkningar som jag inte har vanligtvist och så har jag betalat för ett år för Aftonbladet Plus (gillar att kunna läsa alla artiklar på aftonbladet.se och så blir bloggen som man får på deras bloggsida bättre och finare) och då hade de redan dragit 19 kr i början av april... blir intressant och se nästa år när de börjar dra 28 kr... ska nog skriva ut från internet-banken och markera dessa betalningar som bevis eller nåt.

Så är Comhems räkning ovanligt hög denna månad och den gör mig även förvirrad, det står att 469 kr kommer att dras från mitt konto via autogiro sista april men under det så står det återbetalning 116 och under det står det att betala 353 kr. Jag vet vad återbetalningen är för, för de här 469 kr är dels månadsavgift för både april och maj och dels en del av en månadsavgift från 21 mars till sista mars på ca 70 kr, förnyade det abonnemanget 21 mars och då räknar de från den dagen, så återbetalningen på 116 kr är för det som jag redan har betalat för den tiden... och när jag förnyade så sent i månaden (skulle nog ha förnyat senare istället, mindre räkning), så hoppade de över månadsavgiften för april, så inget blev draget för internet förra månaden och hela smällen kom istället den här månaden. Men det blir intressant att se om de drar 469 kr eller 353 kr.

Mobilräkningen var inte så hög, 68 kr och det skyller jag på morsan för att jag blev orolig ett par gånger när jag skickade sms till morsan och inte fick svar på flera timmar, vilket är ovanligt för morsan, då mobilen ligger i köket oftast när hon är hemma och hon har den alltid i jackfickan eller väskan när hon går ut, eftersom hon vet så väl hur jobbigt det är att få tag på nån men inte kan (som pappa innan han fick sin nya mobil förra året, som han på sätt och vis ser som en minidator, en leksak att lära sig med), så då ringde jag hem till mamma och pappa några gånger och för4 samtal på totalt 10 min samtalstid så fick jag betala 11 kr, inte så dyrt egentligen.

Har skickat 194 sms till tele2-abonnenter förra månadet, de flesta var nog till morsan, fast hon skickade fler till mig, då jag ibland inte hinner svara på hennes första sms innan hon har skickat en till... när fan blev hon så snabb på att skicka sms? Vad gjorde jag egentligen när jag dels lärde henne att skriva sms och sen i höstas uppmuntrade henne till att skicka sms istället för att ringa då det är gratis för henne?
Aja, nästa månad blir nog billigare för mig, då jag enligt saldot har ringt för ca 1,38 kr sedan 7 april, 2 veckor på tisdag.

Sen är en räkning från Home Entertainment, jag glömde att avbeställa månadens film, men det är filmen Australia och den ska tydligen vara en bra tjej-film så jag behåller den, 2 böcker från Boknöje, från serien Häxmästaren, det näst sista paketet och eftersom jag har väntat med att betala räkningen så kommer sista paketet i juni, lagomt till min födelsedag och jag får lite pengar från skatteverket.

Sen så har jag fått en räkning som jag inte vet hur jag ska göra med, det är en räkning på folksam. Jag har redan reseförsäkring och hemförsäkring via facket, det här är tydligen också genom facket, men nåt som vi får betala separat. Det är en sjuk- och efterlevandeförsäkring på 129 kr i månaden och jag vet inte riktigt om jag vill betala för det, speciellt inte nu när jag är arbetslös, risken för att skada mig så det påverkar mitt arbete i icke existerande, man måste ju ha ett jobb för det, och jag är singel, så skulle jag dö så skulle ingen få detta efterlevnadsskyddet.. ska nog diskutera detta med morsan först.

Men men, allt som allt, dessa räkningar rimmar illa med det faktum att denna månad hinner jag antagligen bara få ett a-kassekort utbetalad och så har jag en massa räkningar... tur att jag fick både från försäkringskassan och a-kassan för några veckor sen för februari och mars, kan ta utav de pengarna och hoppas att jag kan spara nästa månad istället... fast matpengar får vänta tills jag får andra a-kassekortet för april utbetald i början av maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar