2010-02-11

Dagens Vampyrer

Kollar på Vampire Diaries på Tv6 och jag blev sugen att läsa böckerna när jag såg att serien var baserad på en bokserie, så jag kollade upp om böckerna fanns på stans bibliotek, vilket de gjorde, 4 av 5 böcker totalt, och de fanns på samma ställe som Twilight-böckerna fanns... i barnavdelningen.

Ok att böckerna och filmerna/serierna riktar sig till ungdomar, men då borde de istället ha en avdelning för ungdomar, istället som de har nu. Jag menar, hur många ungdomar är det som ens vill gå till barnavdelningen, med tanke på hur de har dekorerat där, det går inte att missa att det är för barn där.

Det komiska är att på andra sidan av en av hyllväggen så finns scifi/fantasy-hörnan och den är mer ungdomlig av sig, då tycker jag att de kunde lägga till en hylla och ha ungdomsböckerna där istället. Jag gick till barnavdelningen för att leta efter Twilight-böckerna förra året, en vuxen kvinna utan barn inne i barnavdelningen. Ungarna kollade väldigt konstigt på mig och undrade vad jag gjorde där. Tur att jag inte direkt bryr mig om folk stirrar på mig eller vad de tror om mig, men tonåringar är mycket känsligare för sånt än vad jag är. Jag hittade inte boken som jag letade efter för den delen.

I alla fall, tillbaka till det jag egentligen hade tänkt att skriva om. Om man bortser från True Blood (ännu en bokserie och tv-serie som jag hade tänkt att läsa/se) så riktar sig alla nutida vampyrböcker/filmer/tv-serier till ungdomar, vilket jag tycker är konstigt för när jag var liten och ville se vampyrfilmer så var de för vuxna, nåt som jag aldrig har brytt mig om direkt, men nu är det helt annorlunda. Men förut var jag för ung för att gilla vampyrer och nu helt plötsligt känner jag mig för gammal. Jag är dömd till att vara fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar