2010-12-12

Lista på Asperger syndromdrag hos kvinnor


12 kommentarer:

  1. Intressant! Hur ställs ett sådant kriterium? Hur många symtom "ska man ha" för att få diagnos? Är en del punkter i listan ovan som stämmer in på mig, men har inte AS... Men märkte det när jag pluggade psykologi att det finns oftast något litet här och där i diagnoser som stämmer in på en.... Därför antar jag att man måste uppfylla de flesta punkter för att få diagnos?

    SvaraRadera
    Svar
    1. det här är inget som psykologer går efter för att kolla om man har aspergers, man får göra olika tester och fylla i en massa undersökningar, samt ens närstående/föräldrar fick även fylla i undersökningar med

      den här listan är mer för att visa skillnaderna mellan män och kvinnor då kvinnor har ibland blivit ifrågasatta ifall de verkligen har AS bara för att de inte uppför sig som en AS i deras ögon, för att de baserar sig på hur en man med AS uppför sig... det här är även mest en lista för att kunna ge omgivningen som förklaring på varför man uppför sig som man gör

      Radera
  2. Tycker alldeles för många av dessa punkter är i bestämd form, på ett negativt sätt. Asperger är en väldigt bred diagnos och människor med Asperger ter sig på så otroligt många sätt. Absolut delar AS-kvinnor EN DEL av det som står på listan här, men på det sättet det är skrivet på låter det som om de flesta punkterna är ett måste hos kvinnor med Asperger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Generellt de flesta kvinnor som har AS och läst listan tycker att minst 85% stämmer in på dem.
      Med det sagt så är det här bara en översättning från bilden högst upp, detta är inget jag har kommit fram till själv, jag fick bilden från ett forum för folk med AS och de efterlyste en översättning, vilket jag gjorde och la upp den här. Jag vet inte vart bilden kommer ifrån, även om jag kan nog kolla upp det om tråden finns kvar.
      Men denna lista är inget som psykologer följer för att ställa en diagnos, den var mest en kul grej, inget mer.

      Radera
  3. Tack för inlägget. Jag har ingen diagnos ännu. Men känner igen så mycket av det som beskrivs. Ungefär 95 % jag har ju adhd så ibland kan jag verka mer social än vad jag är.
    För jag kan prata i 190 för jag är så nervös och obekväm.
    Och alla tror att jag är jätte social och säker.
    I själva verket är jag jätte blyg och osäker och vill inte ens synas. Och skulle helst bo i en stuga i skogen, med min kille och bara träffa nära vänner ibland. Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner igen lite av det du skriver, om att vara social. Fast i mitt fall är det för att jag vill vara social, men jag har inte mental ork för att vara så social som jag vill vara, hälsar jag på vänner en helg och är jättesocial så sover jag nonstop ett helt dygn efteråt, eftersom min mentala ork är slut, vilket är lite jobbigt.

      Men jag är också blyg och vill ibland inte synas, men jag är rätt så bra på att inte märkas när jag känner mig så, förutom några få som inte tillåter mig att gömma mig utan försöker dra fram den personen de vet att jag är när jag inte är blyg och älskar. Men jag har lite social fobi, lite pga AS men mycket är pga dåliga erfarenheter av människor.

      Min trygghet är min underbara lägenhet som är min trygga zon, där jag bestämmer och kan neka någon att komma in, samt min familj som ser till att jag mår bra. :-)

      Radera
  4. Jag tackar också för inlägget.
    Det finns så otroligt lite information angående kvinnor och Asperger. Jag har i många år haft diagnosen depression och behandlats för det, dock har ingen medicin hjälpt och jag har haft återkommande skov. Nyligen (4 månader sedan) genom gick jag en utredning och har nu fått diagnosen Asperger. Jag känner igen mig i mycket, enligt beskrivningen, dock är det så som jag har förstått att kvinnor har lättare att "anpassa sig" i samhället. Jag har i mitt liv levt i olika roller. I arbetslivet och i sociala sammanhang är jag alltid välklädd, vårdat hår och utseende... i mitt privata liv, där jag får leva som jag vill, kan det gå dagar innan jag tar mig för att duscha (vet att det låter hemskt), går omkring i myskläder eller pjyamas hela dagarna.
    Dock är det ju så som med alla "diagnoser" dvs ett trubbigt instrument. Alla människor är unik och så många människor som det finns, så många uttryck finns det gällande diagnoser/tillstånd.
    Tack ännu en gång för att du delar med dig av dina erfarenheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen det där så väl, speciellt det här med att inte duscha på några dagar, myskläder osv. Det första jag gör när jag kommer hem från praktiken är att jag tar av mig byxorna och tröjan och sätter på mig min mysjacka, är det kallt i lägenheten så tar jag på mig byxor, men det är sällan det händer. Mer ofta har jag en filt över mig när jag sitter vid datorn eller i soffan.

      Det är just det som du tar upp, att alla aspies är olika, vi må ha samma diagnos men vi är fortfarande unika individer. Alla har inte alla problem som är synonym med Asperger, men vi har fortfarande en form av diagnosen som påverkar vår vardag på något sätt, vilket är anledningen till att vi har fått diagnosen! Det går inte att ha en stereotyp-syn på oss, för det är inte alla som är som killen i "I Rymden Finns Det Inga Känslor". Speciellt inte vi kvinnor då män och kvinnor är olika, även när det gäller diagnosen.

      Radera
  5. Från en snart 20 årig tjej med Asbergers/ADD så tyckte jag att praktiskt taget ALLT passade in på mig precis eller åtminstone lite grann, väldigt intressant att läsa och när jag läste om att kunna se sig som hälften man, hälften kvinna så blev jag rätt så chockad för jag har tyckt rätt så länge att jag skulle säkert passa bättre som kille än en tjej men kan ändå tycka att vara tjej är helt ok(att ha mens delen kan man ju diskutera om)! Så massvis av kudos till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag håller med om mensen, jag hade oturen att min mens började bråka så jag fick äta hormoner under tonåren, så inte nog med att man var full av hormoner som det var under de åren, jag fick i mig extra mycket och lägg till AS till det och resultatet blev en väldigt instabil tjej. Och jag var ändå rätt så lugn av mig under de åren, mest för att jag blev snabbt trött.

      Majoriteten av mina vänner är killar, jag har några tjejvänner, men de är inte så tjejiga av sig utan de umgås också främst med killar. Men den här listan gav svar på rätt så många funderingar och det är därför jag ville dela med mig av den :-)

      Radera
  6. Skön lista! Allt behöver inte vara på fackspråk och följa konstens alla regler. Känner igen mig i väldigt mycket, fast är diagnostiserad som Bipolär 2 med accentuering av Asperger-drag. Jag har anpassat sönder mig i alla år och visste knappt vem jag VAR längre. Är på gränsen att uppfylla kriterier för diagnos men har i te diagnosen. Däremot tyckte dom att det var viktigt att ta hänsyn till dom dragen då de utgör en stor del i både svårigheter och färdigheter. :) Skönt ändå att få lite mer kunskap och kunna förstå sig själv och varför det blir så fel ibland.

    SvaraRadera
  7. Detta blev en bra karta som förklarar massor av saker i min nuvarande relation, nu förstår jag henne men hur hanterar jag henne ???

    SvaraRadera