2012-01-18

Jäkla lång väntan på svar

Det är 2 saker som jag irriterar mig över och båda har koppling till försäkringskassan (surprise surprise), den ena saken är att jag måste vänta 3-4 månader innan jag får ett svar på min ansökan om att få jobba halvtid! 3-4 månader och jag känner mig sliten efter bara en månad praktik, skulle jag vara social på helgen (som jag var i lördags) så känner jag mig ständigt trött men kan inte vila för att jag måste vara på praktiken och då ska jag alltså köra såhär 3-4 månader till, jag skulle behöva bli sjukskriven på halvtid nu ju. Jag hoppas verkligen att jag vänjer mig så det blir lite bättre, men jag kommer nog inte att vara så jättesocial den här tiden tyvärr.

Den andra saken jag irriterar mig över är reglerna för när man är halvt sjukskriven, då ska man tydligen jobba 4 timmar per dag, finns inga alternativ för klarar man att jobba 8 timmar på en dag så ska man klara heltid tydligen. Men så är det inte för mig, för mig skulle det vara bättre om jag jobbade 4 timmar 3 dagar i veckan och 8 timmar en dag så jag skulle få en vilodag inför helgen och kunna vara social, t ex 4 timmar mån, tis och tors och 8 timmar på ons, så får jag fredagen ledigt, det skulle jag må bättre av än 4 timmar varje dag.

En vilodag funkar såhär för mig, jag sover tills jag vaknar dock max 10 timmar för annars får jag problem inför kvällen därpå, om jag inte är jättetrött för då kan jag sova ett helt dygn, sedan stannar jag i sängen hela dagen, jag går bara upp för att gå på toa och för att hämta mat i köket och då oftast något som inte kräver nåt jobb, som rostat bröd med pålägg eller liknande. När jag är i sängen så sover jag inte utan jag vilar och då brukar jag läsa böcker eller surfa på nätet, vilket är varför jag först hade en netbook och sedan en surfplatta, så därför är det väldigt synd att surfplattan är trasig, för jag behöver den verkligen när jag vilar och inte vill läsa böcker.

Oftast behöver jag bara en sån här vilodag, men ibland så kan jag behöva flera beroende på hur social jag har varit och hur trött jag är, jag är av någon anledning mindre trött på soliga och varma dagar, det ger mig mer energi av någon anledning. Så jag längtar till senvåren och sommaren kan jag säga, skulle vilja ha den energin nu.

Så 4 timmar per dag 5 dagar i veckan är inte bra för mig och jag tycker att det där borde anpassas individuellt istället. Är det inte bättre att jag mår bra istället för att följa regler?
Men det där är att ta ut något i förskott (något som jag är väldigt bra på, både positiva och negativa saker), jag är inte ens säker på att de kommer att bevilja min ansökan, trots intyg från en läkare som inte tycker att jag ska jobba mer än halvtid. Det får jag se om 3-4 månader... BAH!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar